Аналіз
работы бібліятэкі за 2023/2024 навучальны год.
На працягу 2023/2024 навучальнага года школьная бібліятэка працавала па зацверджаным плане.
Мэты работы, якія былі пастаўлены перад школьнай бібліятэкай на 2023/2024 навучальны год:
- Забеспячэнне вучэбна-выхаваўчага працэсу ўсімі формамі і метадамі бібліятэчнага абслугоўвання;
- Садзейнічанне педагагічнаму калектыву ў развіцці і выхаванні навучэнцаў;
- Прывіццё навучэнцам любові да чытання, выхаванне культуры чытання, беражлівых адносін да друкаваных выданняў;
- Прыцягненне вучняў да сістэматычнага чытання з мэтай паспяховага вывучэння вучэбных прадметаў, развіцця маўлення, пазнавальных інтарэсаў і здольнасцяў, пашырэння кругагляду;
- Далучэнне чытачоў да мастацкіх традыцый і ўкараненне новых формаў культурна – дасугавай дзейнасці.
- Аказанне дапамогі ў дзейнасці вучняў і настаўнікаў пры рэалізацыі адукацыйных праектаў.
Задачы бібліятэкі на 2023/2024 год:
- Фарміраванне бібліятэчнага фонду ў адпаведнасці з адукацыйнай праграмай.
- Ажыццяўленне каталагізацыі і апрацоўкі – кніг, падручнікаў, часопісаў, картатэкі падручнікаў, запіс і афармленне зноў паступіла літаратуры, вядзенне дакументацыі.
- Афармленне новых паступленняў у кніжны фонд, знаёмства з новымі кнігамі літаратуры паводле дат літаратурнага календара.
- Ажыццяўленне своечасовага вяртання выдадзеных выданняў у бібліятэку.
- Ажыццяўленне адукацыйнай, інфармацыйнай і выхаваўчай работы сярод навучэнцаў школы.
- Арганізацыя мерапрыемстваў, арыентаваных на выхаванне маральнай, грамадзянска – патрыятычнай самасвядомасці асобы, фарміраванне навыкаў здаровага ладу жыцця.
- Аказанне дапамогі ў дзейнасці вучняў і настаўнікаў пры рэалізацыі адукацыйных праектаў. Праца з педагагічным калектывам.
- Выхаванне патрыятызму і любові да роднага краю, яго гісторыі, да малой радзімы.
Былі вызначаны прыярытэтныя напрамкі дзейнасці бібліятэкі на 2023/2024 г.г.: прадастаўленне неабходнай інфармацыйнай падтрымкі, магчымасці выкарыстання рэсурсаў бібліятэкі ўсімі ўдзельнікамі адукацыйнага працэсу ў рэалізацыі пачатковага агульнага і асноўнага агульнай адукацыі.
- праца з навучэнцамі;
- інфармацыйныя агляды літаратуры-кніжныя выставы;
- гутарка аб навыках працы з кнігай;
- падбор літаратуры для пазакласнага чытання;
- выкананне бібліяграфічных запытаў;
- падтрымка агульнашкольных мерапрыемстваў.
Для вырашэння асноўных задач, якія стаяць перад бібліятэкай, выкарыстоўваліся розныя формы і метады прыцягнення дзяцей да кнігі, выхаванне цікавасці да чытання. Уся праца была накіравана на развіццё і падтрымку ў дзецях любові да чытання, патрэба карыстацца бібліятэкай на працягу навучальнага перыяду.
Фонд мастацкай літаратуры знаходзіцца ў адкрытым доступе чытачоў. У бібліятэцы маецца навукова-папулярная, даведачная, галіновая і мастацкая літаратура, і невялікая метадычная.
Праца з Фондам вучэбнай літаратуры.
Фонд падручнікаў размешчаны ў сховішча. Расстаноўка праведзена па класах. Асобна вылучаныя састарэлыя кнігі, прызначаныя да спісання. Па меры паступлення новых падручнікаў, працягвае папаўняцца і рэдагавацца картатэка падручнікаў.
У жніўні месяцы ў бібліятэцы выдаваліся падручнікі навучэнцам з 1 па 11 класы. Для вучняў з 1 па 4 класаў падручнікі атрымлівалі класныя кіраўнікі. Навучэнцы з 5 па 11 класаў падручнікі атрымлівалі самастойна. На кожнага вучня з класа была заведзеная абанементная картка-укладыш для падручнікаў, каб кожны вучань атрымліваў сам, а таксама вялася перарэгістрацыя чытачоў, індывідуальная гутарка пры запісе ў бібліятэку. Усе навучэнцы забяспечаны з фонду бібліятэкі і абменнага фонду.
Таксама праводзілася наступная работа:
- прыём і тэхнічная апрацоўка новых вучэбных выданняў (жнівень-верасень 2023 года);
- прыём і выдача падручнікаў (жнівень 2023 года, май-чэрвень 2023 года);
- забеспячэнне захаванасці: рэйды па праверцы вучэбных дапаможнікаў.
Праца з Фондам мастацкай літаратуры.
Новых паступленняў мастацкай літаратуры на працягу навучальнага года было мала. Па плане работы школьнай бібліятэкі, вялася наступная работа ў бягучым навучальным годзе:
- забеспячэнне свабоднага доступу ў бібліятэцы да мастацкай літаратуры;
- афармленне фонду мастацкай літаратуры-стварэнне палічных падзельнікаў;
- выдача мастацкай літаратуры чытачам;
- захаванне правільнай расстаноўкі на стэлажах;
- сістэматычнае назіранне за своечасовым вяртаннем у бібліятэку выдадзеных выданняў;
- вядзенне работы па захаванасці фонду;
- Стварэнне і падтрыманне камфортных умоў для працы чытачоў;
- праца па дробным рамонце мастацкіх выданняў, метадычнай літаратуры і падручнікаў з прыцягненнем навучэнцаў.
- Мала паступленняў у фонд і літаратуры для вучняў пачатковай школы. Па аналізе чытацкіх фармуляраў высветлілася, што ўсе навучэнцы прайшлі перарэгістрацыю.
Індывідуальная праца з чытачамі.
У гэтым напрамку па плане праводзілася наступная праца:
- абслугоўванне чытачоў;
- рэкамендацыйныя і рэкламныя гутаркі аб кнігах, энцыклапедыях і часопісах, якія паступілі ў бібліятэку;
- гутаркі аб прачытаных кнігах;
- прагляд чытацкіх фармуляраў з мэтай выяўлення даўжнікоў;
- гутаркі на абанеменце; рэкамендацыйныя і рэкламныя гутаркі аб кнігах і часопісах, якія паступілі ў бібліятэку; з чытачамі аб правілах паводзін у бібліятэцы, аб культуры чытання кніг;
- вывучэнне індывідуальных чытацкіх запытаў (гутаркі, тэматычныя падборкі).
Работа з педагагічным калектывам школы пабудавана з мэтай:
- прыёму падручнікаў класным кіраўнікам пачатковых класаў;
- аказанне метадычнай дапамогі настаўнікам пры падрыхтоўцы да ўрокаў;
- агляду новых паступленняў у бібліятэку, навінак кніжнага рынку;
- арганізацыя кніжнай выставы " у дапамогу настаўніку»;
- кансультацыйна-інфармацыйнай работы з метадычнымі аб'яднаннямі настаўнікаў-прадметнікаў, накіраваная на выбар падручнікаў і вучэбных дапаможнікаў у новым навучальным годзе;
- сумеснай працы з педагогамі ў падрыхтоўцы і правядзенні класных гадзін і школьных мерапрыемстваў.
Стварэнне стылю бібліятэкі. Эстэтычнае афармленне бібліятэкі - адзін з кірункаў у працы. Абнаўленне стэндаў, афармленне тэматычных выстаў кніг.
Для працы ў бібліятэку неабходна набыць пераносныя выставачныя паліцы.
Рэклама аб дзейнасці бібліятэкі
- наглядная (інфармацыйныя аб'явы аб выставах і мерапрыемствах, якія праводзяцца бібліятэкай на стэндзе);
- афармленне выставы, прысвечанай кнігам-юбілярам і іншым знамянальным датам календара.
Навучэнцы пачатковых класаў у перамену прыходзяць у бібліятэку і з інтарэсаў праглядаюць энцыклапедыі, задаюць пытанні. Асаблівай папулярнасць карыстаюцца энцыклапедыі пра жывёл, пра космас, пра дыназаўраў і ваенную тэхніку. Самымі актыўнымі чытачамі сярод вучняў пачатковай школы за справаздачны перыяд былі вучні 2, 3, 5, 6 класаў.
Мерапрыемствы. З мэтай павышэння прэстыжу чытання, фарміравання пазітыўнага стаўлення да чытання і бібліятэцы на працягу года праводзіліся розныя мерапрыемствы. Напрыклад, бібліятэчны ўрок “Сусвет ў алфавітным парадку”, дзе хлопцы даведаліся шмат цікавага пра слоўніках і энцыклапедыях, і значэнні слоўнікаў і энцыклапедый. Замацавалі навыкі практычнай працай са даведачнымі выданнямі.
А на ўроку памяці “Генацыд-памяць і боль беларускай зямлі” даведаліся шмат новых і страшных фактаў пра жорсткасць фашыстаў на тэрыторыі нашага раёна.
Недахопам у працы бібліятэкі з'яўляюцца: адсутнасць паступленняў у фонд мастацкай літаратуры, а без добрага фонду бібліятэка не можа выканаць на высокім узроўні свае адукацыйныя, выхаваўчыя і інфармацыйныя функцыі, старая класічная літаратура.
Выснова: такім чынам, план работы школьнай бібліятэкі на 2023/2024 навучальны год рэалізаваны. Задачы, пастаўленыя на навучальны год, выкананы, праведзены запланаваныя мерапрыемствы.
Задачы на наступны год:
- Папаўняць фонд новай мастацкай і дзіцячай літаратурай, навучаць новых чытачоў карыстацца кнігай і іншымі носьбітамі інфармацыі;
- Укараняць новыя, эфектыўныя формы работы, новыя тэхналогіі па фарміраванні ў чытачоў навыкаў незалежнага бібліятэчнага карыстальніка;
- Арганізоўваць мерапрыемствы, арыентаваныя на выхаванне маральнай, грамадзянска-патрыятычнай самасвядомасці асобы, фарміраванне навыкаў здаровага ладу жыцця;
- Наладзіць больш актыўную і поўную працу з бацькамі;
- Працягваць павышаць сваю кваліфікацыю і прафесійны ўзровень.
Бібліятэкар: Дробава В.М.